Schrijfsels over wat me aan het denken zet

Als de mensen vakantie hebben, moet ik doorgaans werken. Ik geniet van werken. Na een half jaar met nauwelijks een onderbreking in de garage te hebben gestaan is het heerlijk weer met vol gepompte banden, soepele remmen en een gesmeerde ketting los te gaan. Dit jaar nam mijn eigenaar me mee op een hele lange reis, helemaal naar Noorwegen, samen met mijn grote fietsvriend. Het reizen vond ik niet zo leuk. In Leer was bijvoorbeeld niet eens een lift, en toen ik van mijn bepakking was ontdaan en naar de andere kant van het station gesleept was via de trap, bleek de trein niet te rijden en de volgende vanaf het perron te gaan waar we eerst stonden. Konden ze nog een keer met me omslepen. Ik had me verheugd op mijn gereserveerde plekje in de trein van Bremen naar Kiel, maar de wagon 5 waar mijn fietsenrek moest staan, bleek verdwaald. Dat was een naar ritje, maar gelukkig konden onze baasjes ook niet zitten, want ook hun gereserveerde plaatsen waren in wagon 5. Nu konden ze mooi op ons passen.

SAM_0255

De treinreis. Ik ben de fiets met zwarte tassen.

In Kiel aangekomen moesten we als enige fietsen erg lang wachten voor we de boot naar Oslo op mochten. Even dacht ik nog dat ze ons zouden vergeten, maar een man in een geel hesje zei: ‘We don’ t forget you’,  en dat bleek ook. We kregen zelfs een privélounge in de vriezer van de boot! Zelfs toen de boot na een tijdje best wel begon te schommelen, bleven wij overeind staan!

SAM_0262

Tussen de motoren wachten tot we eindelijk de boot op mogen.

SAM_0291

Zonsondergang vanaf de boot.

En toen, na 20 uren, waarin de baasjes zich prima vermaakten op het cruise schip en de prachtige zonsondergang bekeken onder het doen van het spelletje rummikub, kwamen we aan in Oslo! Daar bleek ik hard te moeten werken. Heuveltje op ging behoorlijk zwaar, ook doordat mijn baasje nog wel eens een verkeerde versnelling gebruikte. Gelukkig ging dat steeds beter gedurende ons verblijf in Noorwegen! Intussen genoot ik wel erg van het berglandschap! Voor het eerst voelde ik mij ook erg bijzonder, want de weinige fietsen die ik hier zag waren heel anders dan ik en mijn maatje. En bovendien: welke Nederlandse fiets kan zeggen in Noorwegen te zijn geweest? Precies, dat bedoel ik maar! Maar toen ze om half 3 in Asker besloten op de trein te stappen naar Kongsberg, vond ik dat een heel goed idee. Het was best een zwaar tochtje geweest!

En zo kwamen we toch nog voor het avondeten op onze camping aan en kon de tent opgezet worden! De geur van aardappelpuree, unox-worst en broccoli vond ik trouwens erg aangenaam! De regen van de volgende dag vond ik wat minder, maar er moest gewoon gewerkt worden. Er werd wel wat getwijfeld, en ik vond het ook wel wat onverantwoord dat ze gewoon de 70km weg namen toen het fietspad plotseling stopte. Het klimmen ging weer op z’n elfendertigst, maar het dalen ging soms wel met 50km per uur. Maar goed dat ik nog sterke banden had gekregen voor de reis, anders was dat met al dat water op de weg nooit goed gekomen. Een beetje flauw was wel dat ze in een hut gingen zitten en ons in de stromende regen lieten staan. Ik bedoel, wij moeten wel al het werk doen, he! Maar goed, mijn baasje heeft er wel een flink aantal enorm e muggenbulten aan overgehouden. Lekker puh.

SAM_0321

Ja echt waar. Fietsen op een 70km weg.

SAM_0327

Van regen worden schoenen ook nat. Even drogen dus. En dat hoofd.. tja, dat is dus Bettine.

Vanaf de volgend dag deden we het wat rustiger aan. De tocht was ook veel leuker, want het ging minder langs de grote weg en meer door de bergen. Een prachtig uitzicht krijg je dan! En het was weer heerlijk zonnig weer. Toen we aankwamen op de camping was het helemaal feest. De eigenaar sprak het vertrouwde taaltje dat ik altijd om me heen hoor! Fries! Dat waren twee heerlijk dagen, waar de baasjes ook erg van genoten, door lekker te kajakken op het Telemarkkanaal en een leuke wandeling in de omgeving te maken. En ze dachten ook nog een beetje aan ons door ons een kettingspraydouche te geven! Heerlijk!

SAM_0345

SAM_0347

SAM_0372

SAM_0380 Kajakken op het Telemark Kanaal!

Daarna gingen we weer een stukje verder. Ook dit stuk was prachtig en de vrij grote camping had een prachtig eilandje bij het water gereserveerd voor ons en onze baasjes. Toch bleven we er maar een nacht, en gingen de volgende dag weer een stuk van het landschap verkennen. Op de volgende camping wilden de baasjes wel twee nachten blijven. Minder leuk was het natuurlijk weer dat ze ons als waslijn gebruikten. Moesten we maar weer recht tegenover elkaar staan met een touwtje ertussen. Kom op zeg! Een fiets heeft ook gevoelens! Ik vond het eerst ook heel gemeen dat we de volgende dag niet mee mochten met het uitje, naar toen ik later de foto’s zag van de smalle bergpaadjes met boomstronken en de vele rotsen, begreep ik het wel. Ik was wel een beetje jaloers op wat ze allemaal gezien hadden. Prachtige natuurlijke watervallen en stromende rivieren met rotsjes ertussen. Erg mooi! En ondanks dat het me met jaloezie vervulde, begreep ik toch wel dat ze dat als één van de hoogtepunten van de reis beschouwden.

SAM_0405

Onverwachts bezoek in de tent… Maar even weggestuurd.

SAM_0406

Hier functioneren we dus als waslijn

SAM_0433

De rotsen in de bergen. Erg mooi!

SAM_0459

Een hele mooie natuurlijk waterval. Maar op de foto is het toch nog veel minder mooi dan in het echt!

De volgende dag mochten we weer mee, naar Lunde. Daar zouden we wat langer blijven, maar toen ik de camping zag hoopte ik al dat ze het na er na dag wel voor gezien zouden houden. Dat bleek ook, want er werd gebeld naar de nsb (noorse spoorbaan) voor de reservering van het ticket. Er was namelijk geen ticketautomaat op het station en volgens internet was het goedkoper van tevoren een ticket te kopen dan in de trein. Uiteindelijk bleek het alleen niet te kunnen, omdat ze niet meteen konden betalen. Dus stapten we de volgende dag zonder kaartje in de trein. In Nederland zou ik daar echt gruwelijk boos om zijn geworden, want uit de trein geknikkerd worden omdat je baasje geen kaartje voor je koopt leek me niet echt aangenaam, maar nu begreep ik wel dat het niet anders kon. De conducteur greep meteen in toen we binnenkwamen. Hij leidde ons naar een aparte coupé voor fietsen. Dat was best gezellig trouwens, maar de baasjes gingen natuurlijk in een mensencoupé zitten. Naar ik heb begrepen hoefden ze uiteindelijk niet eens voor ons te betalen, en was het betalen in de trein toch nog goedkoper dan het tevoren kopen van het ticket!SAM_0390 SAM_0394

De trein ging naar Oslo, waar nog een paar cultuurdagen zouden volgen. De camping stond op een berg, en tjonge jonge, wat was dat een klim! Ik had nog willen zeggen dat er ook wel een minder steile route was, maar ja, ik kan niet praten. Gelukkig kwamen ze daar zelf later ook achter en hoefden we de twee dagen Oslo die volgden niet meer de steile route te nemen, maar de minder steile,die goed te doen was in de laagste versnelling. Oslo was erg mooi! Ik heb erg genoten van het Vigeland park, met alle mooie beelden, van het Paleis, van de kathedraal, de haven en het slot dat daar naast stond. Ook het Edvard Munch museum en de botanische tuin, die we op vrijdag bezochten, waren erg mooi!

SAM_0513

Oslo vanaf de Ekeberg, waar de camping stond.

SAM_0547

Het Vigeland park in Oslo

SAM_0553

Waar kijken ze nou naar?

SAM_0587

Een slot bij de haven van Oslo

SAM_0597

De botanische tuin bij het natuurhistorisch museum in Oslo

SAM_0607

Het Munch Museum had toevallig net een expositie van Munch en Van Gogh!

Maar toen we op zaterdag weer naar de haven gingen om de boot terug naar Kiel te nemen, was ik ook best blij dat er weer wat rust aan zat te komen. Dit keer mochten we gezellig naast de Harley Davidsons staan. We werden goed vastgegespt, wat ook wel weer nodig bleek. En een meevaller voor de baasjes: in plaats van hun gereserveerde binnenhut, kregen ze er eentje bij het raam! Konden ze mooi naar de zee staren.

SAM_0612

En dat was alweer de boot terug naar Kiel!

SAM_0619

Met als verrassing een hut bij het raam, in plaats van de gereserveerde binnenhut!

De terugreis met de trein hebben we goed overleefd. Wagon 5, waar we opnieuw onze geserveerde plaatsen in hadden, was weer gevonden. In Bremen werden we erg snel in de lift gepropt, maar gelukkig was de trein die we moesten halen een beetje vertraagd en konden we nog mee. Vanaf daar verliep alles vlotjes en we kwamen precies zoals gepland weer om half zeven ’s avonds aan in het dorp. En nu sta ik weer in de garage, op te scheppen tegen de drie andere fietsen, die nog nooit een glimp van het buitenland hebben opgevangen. Trots als een pauw, en met heimwee terugkijkend.

Commentaren op: "De vakantie van een fiets" (3)

1. Wat een originele manier om het verhaal van jullie fietsvakantie te vertellen! Het lijkt mij ook erg leuk om in Noorwegen te fietsen. Dit jaar zijn we naar de Bodensee gefietst, maar wellicht volgend jaar … Hoeveel kilometer hebben jullie in totaal gefietst?

• Dank je! 🙂 Noorwegen is erg mooi! We hebben niet ontzettend veel gefietst hoor, veel minder dan gepland. Maar uiteindelijk, alles opgeteld toch nog wel een kleine 300 kilometer. Een volgende keer zou ik denk ik niet met de fiets naar Noorwegen gaan. Noorwegen is niet echt gemaakt op fietsers, de fiets is daar meer een vervoermiddel van A naar B. Daardoor kom je met de fiets niet op alle mooie plekjes. Ik denk dat ik daarom eerder voor een wandelvakantie zou kiezen. Maar de bergen maken het fietsen wel erg leuk!
      Dat gebied in Zuid Duitsland lijkt me ook erg mooi!

2. De boodschap is duidelijk!
    Mijn fiets staat te veel in mijn schuur deze vakantie.
    Voor de volgende vakantie beloof ik beterschap!
    Of ik er dan ook zo leuk over kan schrijven?